Een concert programma

Voordat je naar een concert gaat is de vraag vaak: waar gaan we naar luisteren. De criteria voor een goed concert zijn dan vaak wat makelijker. 1. vind ik de muziek interessant en 2. kan de muzikant de muziek wel tot zijn recht brengen. Dit zijn natuurlijk twee subjectieve beoordelingen van het concert waar iedereen een ander antwoord op heeft.

Voor een programmeur is het wat lastiger. Het programma moet lang genoeg duren, maar niet te lang. het is dus niet mogelijk om een programma te maken waarbij alle werken van J. S. Bach worden opgevoerd. Maar niet alleen de duur van het concert moet goed gebalanceerd zijn. Ook moet de virtuositeit, de emotie, de stilte en nog veel meer gebalanceerd zijn. Een grote fout voor een programma zou zijn om alleen maar luide muziek te spelen. Er zijn meerdere muzikanten die bijvoorbeeld door vele uren veel moeilijke muziek te oefenen minder gevoelig zijn voor hoe iemand er voor de eerste keer naar luisterd. Het heeft geen zin om duizend tonen te spelen als niemand die kan volgen (dit komt vaak ook overeen met muzikanten die muziek zo snel willen spelen om hun techniek te laten horen waardoor ook het genot van de muziek achteruit gaat). Iets is niet virtuos als alles virtuos is.

Wat moet je dan wel doen. Veel mensen besluiten (waarschijnlijk door hun persoonlijke mening en opleiding) om vooral muziek van een bepaalde stijl te spelen op een concert. Ik stel voor dat albums en grotere werken worden losgelaten en opgesplitst naar de afzonderlijk muzikale ideĆ«en die ze zijn. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een prelude van Chopin, een nummer van Schumann’s Kinderszenen, een langzaam deel van een Beethoven sonate, een gigue van een Bach partite enz. In de eerste instantie zou dit al gelijk een rommel worden, maar als er genoeg aandacht wordt gegeven aan de harmonie, virtuositeit en dynamiek van de muziek dan kunnen ze als een geheel programma verwoven worden.